vrijdag 13 juni 2014

Een sportieve uitdaging: 28 september 2014

Op 28 september 2014 hoop ik om 9.00 uur aan de start te staan bij de Brandenburger Tor voor de 42,195 kilometer loop in Berlijn (BMW-Berlin-Marathon). De voorbereiding hiervoor is gestart, dat betekent het nodige de komende tijd.

Hardlopen als sport zit er bij niet van jongs af aan in. Het is in Deurne begonnen, waar al sedert jaren in september een loopwedstrijd georganiseerd met start en finish op de Markt. In 2007 was ik aanwezig bij de prijsuitreiking van deze wedstrijd in het gemeentehuis. Helicon was toen de hoofdsponsor van de halve marathon. De leden van de raad van bestuur van Helicon, Frans Hoeks en Theo Koolen, hadden ook meegelopen. Zij spoorden het toenmalige College van B&W aan om het daaropvolgende jaar ook mee te gaan doen. Die uitdaging ben ik aangegaan en in 2008 liep ik voor het eerst 10 kilometer. Met de longen bijna uit mijn lijf was het gelukt binnen een uur: 56:47.

Na een moeizame start heb ik de smaak te pakken gekregen voor het hardlopen. Voor mij is het altijd lekker buiten lopen, weer of geen weer. Het beste loop ik bij koud weer. Gemiddeld loop ik ongeveer twee keer per week een afstand van tussen de 10 en 20 kilometer. Starten doe ik thuis bij de voordeur en zo loop ik altijd verschillende routes door het buitengebied, waar ik dan geniet van de vele activiteiten en de mooie natuur. Op die manier ken ik vele paden en wegen in onze gemeente Deurne, maar ook in Asten, Helmond, Gemert Bakel en Venray.

Hardlopen doe ik voor mijn plezier en het is goed voor mijn conditie, maar ook is het creatieve tijd voor mij. Tijdens mijn vele lopen zijn er al veel ideeën ontstaan de afgelopen jaren. Ook nu komt dat goed van pas. Als ik tuis kom van een ronde hardlopen, dan noteer ik meteen de ideeën, die onderweg bij mij zijn opgekomen voor mijn toekomstige bedrijf.

De afgelopen jaren heb ik diverse 10 km lopen, halve marathons en één keer een marathon gelopen. Vorig jaar op 20 oktober heb ik de marathon in Amsterdam gelopen, waar ik mijn streeftijd van binnen de vier uur haalde: 3:46:48. De eerste 30 kilometer een fluitje van een cent, maar daarna werd het moeilijker. Mijn bovenbenen leken wel van beton.

Met enige regelmaat werd ik aangesproken door Tonny van Berlo, ervaren marathon loper in zijn jonge jaren en oprichter van Atletiek Vereniging Lopers Groep Deurne (AV-LGD). Zijn boodschap was steeds, dat mijn prestaties beter zouden kunnen zijn, als ik met goede trainingsschema's en begeleiding zou gaan lopen.
Op mijn afscheidsreceptie kreeg ik wederom dezelfde boodschap van Tonny en deed hij mij het aanbod om daarbij te helpen. Op Tonny zijn aanbod ben ik ingegaan en vorige week vrijdag hebben we samen het trainingsschema opgesteld voor deze en volgende week, waarna we weer samen aan tafel gaan voor het vervolg. Het wordt vier keer per week trainen volgens het volgende schema:
- maandag 12 km rustige duurloop
- woensdag 15 km duurloop met om de 15 minuten 1 minuut iets sneller lopen
- vrijdag 19 km duurloop met om de 30 minuten 3 minuten iets sneller lopen
- zaterdag 10 km snel lopen
- zondag herstel 1 uur zwemmen (wat ik al vele jaren doe)
Tonny is er van overtuigd, dat ik met gericht trainen makkelijk mijn prestatie van Amsterdam kan verbeteren. Ook ik heb er vertrouwen, dat ik door deze ervaren begeleiding tot een beter resultaat kan komen.

Samen kun je meer bereiken, dan alleen!
Ook dat zal van toepassing zijn op mijn toekomstplannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten