zaterdag 30 mei 2015

Alle duiven op de ......

'Alle duiven op de Dam' zongen Gert en Hermien. Was dat maar waar. Voor mijn gevoel zijn alle duiven op boerderij de Breemortel en daar ben ik niet zo gelukkig mee.

In de mei maand hebben we veel bijzondere groenten gezaaid en gepoot. Zo zijn op 11 mei de spruiten van het oude ras de Hilds Ideal geplant.  Een klein hard spruitje van vroeger met een echte bittere smaak.

Jammer genoeg zijn er meer liefhebbers voor deze lekkere spruitjes. De konijnen kunnen er gelukkig niet bij omdat het hele perceel omheind is met dassengaas, welke zelfs in de grond zit. Op 25 mei 1e pinksterdag 's-avonds toen ik de sproeier aan ging zetten zag ik, dat de vogels, volgens mij de duiven, de koolrabi en de spruiten behoorlijk aan het aanpikken waren. Zo op 2e pinksterdag een vogelverschrikker gemaakt en deze 's-morgens tussen de koolplanten geplaatst.

Het resultaat was, dat de daaropvolgende dagen de duiven weg bleven en de planten herstelden goed. Maar op zaterdagmorgen 30 mei kwam ik op het land en zag ik dat de vogels, ondanks de vogelverschrikker opnieuw de koolplanten aan het aanpikken waren en de pas herstelde malse jonge blaadjes hadden daarbij de voorkeur. En wat dan te ondernemen. Op hetzelfde moment heb ik besloten een doek over alle koolplanten te leggen. Samen met mijn vakantiewerkers hebben we deze klus geklaard. Het is geen mooi gezicht deze doeken op het land.

Op zaterdagmiddag tijdens de werkmiddag op Natuurcentrum de Ossenbeemd, waar ik me bezig houd met de onvergetelijke groentetuin heb ik mijn ervaringen met de duiven verteld. En daar weer nieuwe ideeën aangedragen gekregen om de duiven te weren. Van een van de vrijwilligers heb ik een tape (soort muziekbandje of computertape) gekregen, welke ik op een lengte van ongeveer 10 meter tussen twee paaltjes ga spannen. Bij wind geven deze een 'zoemerig'geluid, waar de duiven een hekel aan hebben. Donderdag 4 juni gaan we weer planten en gaan we deze tape er bij zetten.
Alle ideeën om de duiven te weren zijn van harte welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten