vrijdag 5 september 2014

Hernieuwde kennismaking met de HAS

In augustus 1981 stapte ik, als 17 jarige, voor het eerst in de trein om mijn studie aan de HAS in Den Bosch aan te vangen. Deze week stapte ik in de auto voor een afspraak bij de HAS in Den Bosch over de start van mijn bedrijf Bijzonder Brabants.

Mijn studie aan de HAS in Den Bosch herinner ik me nog als de dag van gisteren. Als jongen van het Astense platteland op kamers en studeren in Den Bosch. Dat was een grote stap in mijn leven. Thuis was ik de eerste van de kinderen die op kamers ging en hetzelfde gold voor mijn vrienden, die dichtbij naar school gingen of direct gingen werken. De eerste dag werd ik door mijn ouders met mijn koffers en fiets op het station van Deurne afgezet. Hierna begon mijn eerste treinreis in mijn leven naar Den Bosch. De grote stad leren kennen en zelf voor mijn eten zorgen. Ik herinner me nog, dat ik in een cafetaria een bakje bestelde met ik dacht macaroni. Het smaakte heel anders en ik vond het duur. Het was geen macaroni, het waren garnalen, die ik nog nooit gegeten had. Een mooie schooltijd volgde en de opleiding sloot ik in 1985 succesvol af.

En deze week dan opnieuw naar die HAS in Den Bosch. Dat begon met de tijden van weleer te vergelijken met nu. De school heeft geen 1000 leerlingen, maar bijna 3000. De school staat niet meer op die mooie plek aan de Baden Powellstraat bij de IJzeren Man. De school staat nu aan de Onderwijsboulevard achter het station, wat toen een 'achterbuurt' was en nu een prachtig ontwikkeld gebied het Paleiskwartier. De school richt zich niet meer voornamelijk op het primaire proces van productie en verwerking. Nee de school staat midden in de maatschappij en is bewust bezig met de effecten op de omgeving. Kortom een totaal andere school is het geworden, die met de tijd mee gaat.

Met de HAS Den Bosch had ik deze afspraak om de mogelijkheden te verkennen of HAS Kennistransfer
iets kan betekenen bij de opstart van mijn bedrijf. Mijn bedrijf Bijzonder Brabants gaat zich bezig houden met het telen, eten en vermarkten van bijzondere groenten uit de Brabantse grond (foto sikkim). Met Domingo Loth heb ik hierover een goed overleg gehad en vervolgafspraken gemaakt. Mogelijk kan de HAS helpen bij de analyse van de mogelijke afzetkanalen en het in kaart brengen van de potentiƫle consumenten voor bijzondere groenten/eten. Hierna kan meegedacht worden over de keuze van de te telen bijzondere groenten en de begeleiding van de teelt, waarbij mogelijk ook onderzoek gedaan wordt. Op het gebied van crowdfunding kunnen ze me niet direct helpen, maar ze kunnen me wel aan een aantal contacten helpen. Het was een hele plezierige hernieuwde kennismaking met de HAS en het was plezierig om te ervaren dat mijn plannen begrepen worden en dat ze actief hierbij mee willen denken. Ik ben er van overtuigd, dat een goede samenwerking met het onderwijs meerwaarde voor mijn bedrijf op kan leveren. Wordt vervolgd.

En voor degene die vorige week mijn weblog hebben gelezen. De Frijol Negro, de bonen uit Costa Rica zijn gekiemd en komen uit. Jammer genoeg nu te laat in het seizoen voor bonen dit jaar, maar in ieder geval zaad met kiemkracht, wat hopelijk volgend jaar vele heerlijke zwarte bonen oplevert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten