zondag 13 juli 2014

Help de strijd tegen kanker!

Aan de vreselijke ziekte kanker lijden vele mensen en verliezen ieder jaar veel mensen het leven. We maken het allemaal wel mee in onze familie en kennissenkring. Hopelijk lukt het ons om in de toekomst deze ziekte te genezen. Om die reden gooi ik mijn taxus snoeisel niet meer weg.

Een aantal maanden terug kreeg ik een bijzondere folder in de brievenbus. 'Waarom ik ?' op de voorzijde en op de achterzijde 'Daarom dus!' In de folder werd aandacht gevraagd  voor de strijd tegen kanker. De folder heb ik zorgvuldig bewaard, want het snoeisel van mijn taxus haag bevat een stof die de groei van kankercellen kan remmen. Taxus is een traag groeiende haagplant, die hel hele jaar groen blijft.

De folder was van de Taxus-taxi. Taxus-taxi is sinds 2009 actief in het verzamelen van taxussnoeisel, dat gebruikt wordt voor de productie tegen kanker. Naast het inzamelen van taxussnoeisel proberen zij ook zoveel mogelijk mensen te mobiliseren om mee te doen aan de inzameling.
De uit taxussnoeisel gewonnen stof taxol wordt gebruikt wordt voor de productie van chemokuren. Door de kanker remmende werking van taxol neemt de levensverwachting van kankerpatiƫnten aanzienlijk toe.

De inzameling van taxussnoeisel is ieder jaar in de periode van 15 mei tot 15 oktober. In die periode kun je zeven dagen per week bellen of mailen met de Taxus-taxi als de haag gesnoeid is. De Taxus-taxi komt het ongeacht de hoeveelheid binnen 24 uur ophalen. Het snoeisel zoveel mogelijk los in de schaduw bewaren of bij de Taxus-taxi de gratis Taxus-Taxi-tas bestellen voordat je de haag gaat snoeien.

Achteraf jammer, dat ik niet eerder op de hoogte was van de inzameling van het taxus snoeisel in de strijd tegen kanker. Had ik dit eerder geweten, dan had ik hier ook in de voorgaande jaren graag mijn bijdrage aan geleverd. Zelf vind ik het initiatief zeer goed en dat is ook de reden dat ik naast het snoeien van mijn hagen deze week dit ook graag in mijn weblog onder de aandacht breng. Meer info en contactgegevens van de Taxus-taxi is te vinden op www.taxustaxi.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten