vrijdag 27 juni 2014

Voorbereidingen voor de toekomst

De tijd staat niet stil en belangrijk is om daar in mee te gaan. Mijn bijna zeven jaar oude PC is deze week vervangen. En voor mijn toekomstige werk heb ik afspraken gemaakt met de gemeente Deurne over de verdere ondersteuning en begeleiding.

De gekozen richting voor mijn toekomst om zelf ondernemer te worden gaat verder. De ideeën voor 'Bijzonder Brabants eten' worden steeds aangepast op basis van wat ik zie, hoor en lees.

Als ondernemer is het ook van belang om een goede PC te hebben. Enerzijds voor de uitwerking van mijn plannen op 'papier' en anderzijds om met de rest van de wereld te communiceren. Een wereld zonder internet en mail is niet voorstelbaar voor mijn toekomstige onderneming.
De ontwikkeling van de PC gaat in een razend tempo en deze week heb ik mijn PC vervangen. Mijn oude PC uit 2007 werkte nog met het besturingssysteem Windows XP en nu is het Windows 8.1. Een heleboel Windows versies sla ik over, maar het is wel even wennen met Windows 8.1. Ook de harde schijf is flink groter van 160 GB naar 1 TB. Mijn nieuwe PC heb ik niet gekocht via internet of een grote keten, zoals Mediamarkt, maar gewoon gekocht bij MBDE in Deurne. Voor mij was het belangrijk, dat zoveel mogelijk toepassingen en data gegevens van mijn oude PC overgezet werden naar mijn nieuwe PC. Daarnaast is het belangrijk, dat ik bij (gebruikers) problemen de nodige ondersteuning kan krijgen. En dat ik de hulp nodig had bleek al snel, want mijn bestaande printer wilde maar niet printen. De meerwaarde van deze service in Deurne heeft zich deze week voor mij bewezen. Lokaal ondernemerschap spreekt mij aan.

In mijn blog van van 23 mei heb ik een stukje geschreven over de wethouders WW en de sollicitatieplicht voor gewezen wethouders (Blog werkeloos en wethouders-ww). Hierbij is in de wet geregeld, dat ik hierbij planmatige begeleiding en ondersteuning krijg. Dat is ook van toepassing op het starten van een eigen bedrijf, waarbij er voor het voldoen aan de sollicitatieplicht voor starters een specifiek beleid is ontwikkeld. Hierbij is het van belang, dat ik een ondernemingsplan ga opstellen in plaats van een re-integratieplan bij reguliere arbeid. Hiervoor is na goedkeuring door de uitvoeringsorganisatie een startperiode van een half jaar van toepassing. Eventuele winst uit onderneming wordt op de reguliere manier verrekend met de uitkering.
De afgelopen maand heb ik me georiënteerd op de mogelijke begeleiding en hiervoor gesprekken gevoerd met de bureau's Transitium, POSG en van Ede & Partners. Deze week heb ik mijn ervaringen besproken met de P&O afdeling van de gemeente Deurne. Hierbij heb ik mijn voorkeur uitgesproken voor van Ede & Partners. Voor de selectie van het bureau heb ik onder andere gekeken naar de volgende punten:
- ervaring van het bureau in begeleiding startende ondernemers;
- ervaring in het begeleiden van gewezen wethouders;
- netwerk van het bureau
- kennis van het bureau met betrekking tot agri en food markt;
- bekendheid in de regio Brabant en specifiek zuid-oost Brabant / de Peel;
- match/klik met degene die ik gesproken heb.
De vervolgstap is nu dat in overleg met van Ede & Partners, de Gemeente Deurne en mij vervolgafspraken worden gemaakt.

Zo heb ik ook deze week weer een aantal stappen verder gezet, wat mij prima bevalt. Ook al is in de wettelijke regeling bepaald, dat de gewezen wethouder de eerste drie maanden nog geen verplichtingen heeft om actie te ondernemen voor een toekomstig eigen inkomen. Ik heb er vertrouwen in, dat ik de weg vind naar een duurzame toekomst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten