vrijdag 10 oktober 2014

'Bijzonder Brabants' is geboren

Deze week was voor mij en ons gezin bijzonder. Op maandag 6 oktober heb ik mijn bedrijf 'Bijzonder Brabants' ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vanaf nu ben ik op papier ook ondernemer. Als ondernemer wil ik op een bijzondere manier een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst. 

Bij mijn afscheid als wethouder in mei van dit jaar heb ik aangegeven, dat ik de mogelijkheden zou gaan verkennen om mijn toekomst op een duurzame manier invulling te geven. Hierbij waren de eerste gedachten op dat moment iets te gaan doen met duurzaam voedsel en verantwoorde landbouw. Iets wat voor de toekomst van de volgende generaties op deze aarde belangrijk is. En mijn liefde voor bijzondere groenten uit de Brabantse volle grond verborg ik ook niet. Met plezier ben ik daar al een aantal jaren mee bezig als vrijwilliger van de Ossenbeemd en vanaf klein kind ben ik al moes tuinier.

Vanaf 7 mei ben ik aan de slag gegaan om de mogelijkheden te verkennen om een eigen bedrijf te starten. Hierbij heb ik als vertrekpunt genomen, dat ik graag een eigen bedrijf wilde, dat mensen verrast en laat genieten van bijzondere heerlijke gezonde echte Brabantse gerechten. Gerechten, die gemaakt zijn van producten, die verantwoord geproduceerd zijn en waarvan de herkomst bekend is.
En nu is het zover. Het bedrijf Bijzonder Brabants is geboren op 6 oktober 2014. Als pas geborene geen burgerservicenummer zoals bij een kind, maar een uniek Kamer van Koophandel nummer, zoals ieder bedrijf dat heeft.

Wat mag je van Bijzonder Brabants verwachten?
Bijzonder Brabants is het bedrijf dat zich richt op de gehele keten van de teelt tot en met de eindgebruiker. Het bedrijf onderscheidt zich door een uniek aanbod aan groenten, bijzondere groenten, dat zijn groenten die niet te koop zijn in de supermarkt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zwarte aardappelen, pastinaak, aardpeer, sikkim. 
Bijzonder Brabants richt zich op drie groepen groenten:
1.       Vergeten groenten;
2.       Groenten uit andere landen, die hier kunnen groeien;
3.       Nieuwe groenten rassen die zich onderscheiden in smaak of kleur.
De groenten worden onder eigen label op de markt gebracht. Deze groenten worden op verantwoorde wijze geteeld in de Brabantse volle grond. Teelt vindt plaats op eigen grond en middels samenwerking met telers en boerderijwinkels in de regio.

Waar kun je in de toekomst genieten van de bijzondere Brabantse groenten?
De afzet van de groenten zal plaats vinden via verschillende afzetkanalen. Het voornemen is om de groenten af te zetten via boerderijwinkels, restaurants, cateraars, groenten speciaal zaken en internet. De afzetkanalen worden zorgvuldig geselecteerd en moeten passen qua concept en bedrijfsvoering bij de uitstraling en beleving van het merk Bijzonder Brabants.

Het voornemen is om het bedrijf in het buitengebied van Deurne te vestigen in de nabijheid van de bebouwde kom. Het bedrijf wil zich vestigen in een authentieke Brabantse boerderij met daarbij minimaal 5000 m2 grond. Om de boerderij wordt de (moes)tuin in Brabantse stijl aangelegd en met daarin tussen de 50 en 100 bijzondere soorten groenten. De groenten zijn in de tuin aanwezig om de klanten en gasten te kunnen laten zien wat ze eten en hoe het gewas groeit. De zoektocht naar een geschikte locatie is in volle gang.

Bijzonder Brabants is geboren en nu de verdere invulling op weg naar volwassenheid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten