vrijdag 17 oktober 2014

Formaliteiten, plannen maken en lekker eten bereiden

Bijzonder Brabants is vorige week geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. In 2015 wordt het zaaien, poten, oogsten en verkopen van bijzondere Brabantse groenten. Voor die tijd nog veel te organiseren. Dat heeft me deze week lekker bezig gehouden.

Een onderneming starten kost geld. Belangrijk daarbij is om de privé- en bedrijfsfinanciën uit elkaar te houden. Nu ik ingeschreven ben bij de Kamer van Koophandel is het mogelijk om een zakelijke rekening te openen.Hiervoor heb ik deze week een gesprek gehad met Jan van den Nieuwenhof de starters adviseur van de Rabobank Peelland Zuid. De zakelijke rekening is geopend en we hebben gesproken over de verdere plannen van Bijzonder Brabants en de mogelijke rol van de Rabobank daarbij. Vervolgafspraken worden gemaakt.

Na de inschrijving in de Kamer van Koophandel volgde ook de eerste blauwe brief van de belastingdienst, met de mededeling, dat zij Bijzonder Brabants geregistreerd hebben in hun administratie. Ze hebben me een BTW-nummer toegekend voor de aangiften van de omzetbelasting. Daarnaast wordt ik er op gewezen, dat zij speciaal voor starters informatie beschikbaar hebben op internet: www.belastingdienst.nl/starters. Zelf heb ik er voor gekozen om dit niet allemaal zelf uit te gaan zoeken. Ik houd me liever bezig met mijn plannen voor de bijzondere Brabantse groenten. Dat betekent, dat ik oriënterende gesprekken heb gevoerd met bedrijven, die mij kunnen ondersteunen op administratief en fiscaal terrein. Binnenkort hiervoor ook keuzes maken.

Deze week veel tijd besteed aan het maken van mijn ondernemingsplan. Een goed plan is volledig en concreet, maar bestaat ook weer niet uit onnodig veel woorden. Op de website www.ikgastarten.nl veel nuttige informatie gevonden. In mijn ondernemingsplan zet ik mijn zakelijke plannen op een rij. Velen vragen worden beantwoord zoals: Wat wil ik precies gaan doen? Waar ga ik me vestigen? Welke rechtsvorm kies ik? Is er een markt voor mijn product en hoe kom ik aan klanten? Wie zijn mijn concurrenten? Hoeveel geld heb ik nodig om mijn plannen van de grond te krijgen? Gelukkig heb ik een aantal deskundige mensen om me heen, waarmee ik kan klankborden over mijn ondernemingsplan. 
Wat ik graag wil weet ik. Mensen laten genieten van heerlijke gerechten, die bereidt zijn van verantwoord geteelde Brabantse groenten uit de volle grond. Hierbij is het bereiden van de gerechten heel belangrijk en dat vind ik ook leuk. Zo had ik dinsdagavond mijn tweede avond bij de Kookclub Deurne. Mooie afwisseling tussen al die papieren deze week. Zo was het aan mij om twee delen van het voorgerecht te bereiden een Crème Brûlée van Bloedworst en de Rode Bietensalsa. En daarna natuurlijk samen genieten van een bijzondere maaltijd met een heerlijk glas wijn.

Voor mijn ondernemingsplan heb ik niet alle kennis zelf in huis. Zo heb ik deze week bij HAS Kennistransfer in Den Bosch kennis gemaakt met het projectteam dat Bijzonder Brabants kan ondersteunen bij de opstart. Offertes hiervoor zijn inmiddels uitgebracht en besproken. Het zal beginnen met een onderzoek naar de marktvraag voor bijzondere Brabantse groenten, zodat daaropvolgend keuzes gemaakt kunnen worden voor het te ontwikkelen assortiment en de te ontginnen distributie kanalen. Als dat afgerond is volgt het ontwikkelen van een teelt en inkoopplan voor de bijzondere Brabantse groenten. Het is de bedoeling om na verstrekking van de opdracht na de herfstvakantie te starten.

De hoeveelheid papier groeit en de Costa Ricaanse bonen de Frijol Negro groeit ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten